Prædikestolen er opsat i 1581 af borgmester og storkøbmand Povl Pop og hustru Maren. Den har karnap med spidse hjørnefremspring, hængestykker og underbaldakin foruden lydhimmel, dør og opgang. Povl Pop stammede fra Lybæk og kan have købt den færdig der. Giverindskriften virker som en tilføjelse, der er anbragt, hvor der var bedst plads: under de nederste smalfelter.
Viggo Petersen anfører, at prædikestolen er blevet efterlignet ved hen ved 50 prædikestole i Aalborg stift, som dermed har den største tæthed af karnapprædikestole i Danmark. Eksempler på efterligninger:
Lydhimlen bærer den samme indskrift som stolen, men på dansk: Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal bestå.
På hjørnerne er der øverst våbenskjolde og nederst englehoveder. Under lydhimlen en Helligåndsdue.
Rygskjoldet bærer indskriften: »Anno 1581 scref jeg boget blef.«
Motivet på relieffet er Jesu møde med den samaritanske kvinde ved brønden, Joh. 4. Den latinske tekst under billedet: Hvo som tørster, kan komme til denne samaritanerindes brønd, det er Kristus, han alene har den sande nektar.
Døren bærer årstallet 1603 og er dermed 22 år yngre end prædikestolen.
På topstykket, der er rigt dekoreret med et løvehoved, fugle og frugter, findes et memento mori – husk, du skal dø. En person holder et timeglas i den ene hånd og støtter albuen på den anden arm på et dødningehoved. Feltet bærer teksten: »Hodie michi cras tibi« – I dag mig, i morgen dig.
På den del af opgangspanelet, som vender ind mod koret, findes yderligere to memento mori, der minder om den på portalen.
Fortsættes på næste side.
På latin: »Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal ikke.« - En dansk oversættelse er ridset ind over tekstfelterne.
På storfelterne afbildes de afgørende begivenheder i Jesu liv: fødslen, dåben, korsfæstelsen, opstandelsen, himmelfarten og verdensdommen. Kristus på korset er midt for på karnapfremspringet.
Dør, opgang og stol prydes af apostle, som dog er en senere tilføjelse. Viggo Petersen, s. 91, anfører, at de er ældre end prædikestolen, men uddyber det ikke nærmere. I folderen om kirken oplyser Chr. Meidahl, at apostelfigurerne stammer fra et korgitter, der blev skænket til kirken i 1623.
Før apostelfigurerne blev tilføjet, var storfelterne adskilt af søjler.
Teksterne på de nederste smalfelter refererer til storfelternes billeder.
Under den latinske tekst ses giverindskriften tydeligt som en senere tilføjelse: »Poel Popp ock Maren Poppis hans høstro kerre lode meg opsette Guds ordt til erre, som de gerne horre och lere.«
Ved det sidste felt, der omhandler verdensdommen, er skrifttypen en anden, som svarer til den i de øverste smalfelter. Der er ikke nogen åbenbar forklaring på den ændring.
Underbaldakinen afsluttes forneden af en krumbøjet skikkelse, der synes at bære hele vægten af prædikestolen.
Et af hængestykkerne er udskiftet med Povl Pops bomærke. I modsætning til resten af prædikestolen har det de blade, som er karakteristiske for Aalborgarbejderne. Det er dermed endnu et argument for, at prædikestolen er købt færdig et andet sted.
Viggo Petersen: Aalborghåndværk i Nordjylland, Aalborgbogen 2002, s. 90-99